I've been exploring some of Geotab's open datasets for transportation. These data collections are available through Google Big Query, but I didn't really had to get deep into technical details since the instances are already built and ready to use. So, I only had to make a simple SQL query to filter the results for Mexico which resulted in a table representing 92 thousand incidents of harsh braking and probable accidents.
To visualize this I first used Excel's 3D Maps:
I also discovered Google's Data Studio and although I haven't played much with it, I really liked how easy it was to put together some reports. In this example, charts are interactive and data can be filtered by simply clicking a value in the table or the map. To to select multiple values, use Ctrl + click.
Tuesday, February 19, 2019
Thursday, June 29, 2017
¿Cómo emprender?
Consejos para un adolescente emprendedor
Antes que nada, debo aclarar que yo nunca había vivido una experiencia trabajando para una startup (sino hasta hace muy poco tiempo) y lo que sigue son sólo observaciones que he reunido desde afuera. De platicar con emprendedores, directivos de empresas, firmas de venture capital, asociaciones de apoyo al emprendimiento y expertos en estos temas. También he leído libros, escuchado podcasts, atendido conferencias, estudiado blogs y seguido algunas cuentas de Twitter durante más de cinco años como responsable de estas cuestiones en IBM México. Sin embargo, soy sólo un apasionado del tema y mis comentarios, hasta hace poco, eran de segunda fuente.
Como sea, en mi opinión:
¿Por dónde empezar?
Para estructurar tus ideas te recomendaría armar un plan de negocios y el formato más comúnmente empleado es el Business Model Canvas de Alexander Osterwalder. Entre los puntos principales del modelo tendrás que reflexionar sobre tu propuesta de valor, la descripción de tu cliente objetivo, la identificación de asociados, los canales de distribución, tus costos, etc.
Inmediatamente después, deberás desarrollar un MVP (Minimum Viable Product). Esto es un prototipo simple, pero ya funcional, de tu producto o servicio. Algo que idealmente puedas vender (o alomejor regalar de inicio) para comenzar a probar tu modelo y obtener retroalimentación sobre el valor que estarás proporcionando.
¿Cómo hacerlo?
Fue Eric Ries de los primeros en hablar del método científico aplicado a emprendimiento en su libro The Lean Startup. Adoptó muchas ideas del lean manufacturing de Toyota y las sumó a experiencias de emprendimientos propios. Este libro es un recurso muy popular que me parece vale la pena revises para profundizar más sobre el método (build -> measure -> learn) y también sobre los MVPs que arriba menciono.
En resumen, de este libro rescato la idea de que se vale fallar y “pivotear”, pero hay que fallar pronto: Fail Fast!
Fuentes de inspiración
• eCorner from Stanford Technology Ventures Program
Puedes consumir los contenidos en audio y video desde la página o también puedes suscribirte como podcasts desde tu celular.
• Coursera
Aquí puedes acceder de manera gratuita muchísimas clases impartidas por las mejores universidades del mundo. En particular, para temas de emprendimiento encontré 97 cursos disponibles y los de Wharton (University of Pennsylvania) se ven muy buenos. Creo que vale la pena revises algunos.
• En Twitter puedes seguir a Alex Osterwalder quien es el autor del Business Canvas y yo sigo también a algunos actores locales que me parecen relevantes:
@mdantus @fabref @ericpg @agalvanc @capemprendedor
¿Necesito hacer un documento en Word para presentar mis ideas?
Depende para qué… Alomejor por ahora ni siquiera tienes que ponerlo en Word y sería suficiente con escribir tus ideas en una libreta. Sin embargo, conforme vayas desarrollando tu modelo, construyendo tu MVP y validándolo, platicarás con incubadoras, inversionistas y tus potenciales clientes. Seguramente entonces te dirán (y te darás cuenta) que “ideas are cheap”. Lo que tiene inmenso valor es probar y ejecutar estas ideas.
En otras palabras, un emprendedor exitoso (y a mi parecer, en general una persona exitosa) es más el resultado de su trabajo que de su intelecto. No sólo se trata de personas inteligentes sino realmente muy chambeadoras.
“Genius is one percent inspiration and ninety-nine percent perspiration”
Thomas A. Edison
Mi punto es, ordena tus ideas siguiendo un modelo como el Business Canvas de Alex Osterwalder y pruébalas directamente con quienes serían tus clientes. Construye un MVP, valida si tu idea es bien recibida e identifica cómo puedes “pivotearla” para ir cada vez puliendo más tu producto. Llegará pronto el momento de que no sea suficiente un documento en Word, sino que necesitarás hacer una presentación de tu modelo de negocio a una aceleradora, o tendrás que realizar una proyección financiera para convencer a un fondo de capital. Sin embargo, lo más importante, es que llegará el momento en que tendrás algún cliente. Escúchalo pues ése será tu verdadero norte para saber lo que tienes que hacer.
Tuesday, May 23, 2017
Miles and miles of squares
Fifteen years ago I edited a short video about my life during the M.Sc. Back then, the memory in my camera was limited and I could only shoot about 30secs of very grainy video before it was full. So I had to come back to the computer, download the contents of the camera and liberate some space to continue filming. Tools were different, but it was great fun to play with them:
- I had an IBM Thinkpad T22 and the rendering took ages.
- I used Sonic Foundry Video Factory 2.0 to edit the video.
- Goldwave 4.25 was used to record some of the audio and to edit all of it.
- All the pictures were taken with my beloved Olympus D-490 camera.
Thursday, May 11, 2017
Just Like Heaven
10 years ago we organized a big birthday party.
When I was 30 I thought I could sing... I try to remain foolish.
Friday, April 28, 2017
Planning a trip
On my last post I talked about Google Maps... Today I'm going to share a couple of holiday itineraries that I've put together using Google Maps:
London 2015
Vienna-Prague-Berlin 2016
Portugal & Spain 2018
This is the process that I've followed for planning these schedules:
- Research (browse the web, read guides, listen to podcasts).
- Enlist the interesting places you want to visit.
- Place the points in a map.
- Group the places into areas that are close to each other.
- Consider opening times and special events (exhibitions, concerts, festivals, etc).
- Investigate restaurants and bars (check reviews on Foursquare and Trip Advisor).
- Choose an area for your hotel (the maps in Airbnb and Trip Advisor are very useful to make sure your selection is easily accessible and not too far from where you want to be).
- Take everything into account and plan your days.
I enjoy traveling well prepared to make the most of my time and to know a little about the places I visit. Sometimes you definitely need to improvise and sorprises can be great, but I've always found much truth in this phrase: "if you fail to prepare, you prepare to fail".
Tuesday, April 18, 2017
Google Maps for traveling
I love Google Maps and I've used them to create my own collection of interesting places when visiting a city or planning a trip:
I have also found them useful for explaining a route and defining guiding points on a map. This is an example I built to present a recommended itinerary from Mexico City to Acapulco (originally posted in my wedding blog):
- Bangkok (2013)
- Montreal (2014)
- London (2015)
- Grece-Turkey (2015)
- Vienna-Prague-Berlin (2016)
I have also found them useful for explaining a route and defining guiding points on a map. This is an example I built to present a recommended itinerary from Mexico City to Acapulco (originally posted in my wedding blog):
Monday, April 3, 2017
O-D Animation
I just found a cool feature to animate dashboards!
It is possible to define a filter on a slide that then lets you explore the data as some kind of evolution. This works pretty neatly when observing a variable through time.
Remember the Ecobici dashboard? Check how this kind of animation can be applied on that data:
On Tableau Desktop you can automate the transitions and just hit the play button when examining your data, but this functionality doesn't work when you publish your file to the web. Anyways, the visualization looks something like this when it is automated:
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